Officiel åbning lørdag d 25 april 

Til den officielle åbning havde vi lavet en lille notits på det engelske G1MRA forum, hvori vi inviterede folk til at komme. Kort efter skrev "Team Britannia" fra UK og Bram Hengeveld (Holland), samt Peter Spoerer (UK), at de gerne ville komme. I alt 7 kører kom tilrejsende fra udlandet.

Vi var meget imponeret over at de ville rejse så langt, men samtidigt lidt nervøse over at få så fint besøg. Var vores bane god nok? Havde vi lavet kurverne korrekte? Vil den fungere med så mange maskiner?

På selve dagen var der 20 kørere, medbringende lidt over 20 lokomotiver. Herudover kom der 50 interesserede, så der var 70-80 mennesker til åbningen.

Herudover havde vi besøg af TV2nord, som brugte en stor del af eftermiddagen til at filme tog. Om aftenen fik vi så næsten 2 min. primetime tv fra dagen.  

Åbningsprogrammet så således ud:

13.00 Officiel åbningssermoni med:

  • "Sidste nagle - i guld - hamres i banen".
  • Officel tale v. Aksel Clement
  • Mogulen bryder den røde snor.
  • Banen erklæres for åben, Champange osv.

13.45 Der er fri kørsel på banen, styret af "track stewarden"

14.00 Servering af pandekager, kaffe, øl, vand, vin osv.

17.00 Officielt arrangement slutter

Film fra dagen.

Link til TV2nords indslag

Fotos fra dagen.

Der holdes tale

Sidste nagle hamres i

Det røde bånd klargøres

Virker den idag? David Clement er usikker på om den lille Mogul nu er klar til opgaven.

Alle venter spændt på om den lille mogul klare det, og bryder snoren med stil. -Det gik fint. :-)

Så er banen givet fri! Anders B. klargøre sit lokomotiv

Barry Appelgate giver interview til TV

Bram Hengeveld med sin Aster Br62

Den får ikke lov at gå langt væk uden følgeskab, men kørte iøvrigt rigtigt godt.

"Pitten" - Der gives fif og gode råd, samt drilles.

Peter Spoerer har lige et stop med påfyldning af sprit og vand

Roger David og Aksel diskuterer layout

Her ses Roger David's Barret Engineering Lokomotiv. Den er udstyret med 2 indvendige cylindre (med lang slaglængde). Tender pumpe, aksel pumpe og bypass. Den kørte imponerende godt. Og kørte vel mere end 10 timer om lørdagen. David fik lov at køre den om søndagen, og var dybt imponeret over kvaliteten. Det vil ikke undre mig hvis han en dag er igang med et byggesæt fra Barret.

Trevor Taylor med prototypen på G1M´s nye Britannia. Den kørte det meste af dagen, og kører fremragende! Imponerende design. Den kan ses her: G1M

Fint vejr

David fortæller TV2nord om Aster JNR 62, kulfyret lokomotiv. Han blev iøvrigt så begrejstret for toget at han efterfølgende købte det.

Interviews

Der diskuteres

Klaus Lytzhøft igang med Märklin Br44...   Som det ses drillede den lidt.

Pandekagerne var populærere, og der var hele tiden kø

Jeps. Det ser lækkert ud. Og der var styr på det!

"Team Britannia" gjorde indvielsen til en helt speciel begivenhed. (Fra højre ses: Peter Spoerer, Barry Appelgate, Trevor Harley,Trevor Taylor, Bram Hengeveld, Roger Vincent og Roger David). Deres venlige opførsel og hjælpsomhed med afviklingen af dagen var eksemplarisk.

Nanna Christensen gjorde et fantastisk arbejde. (Svigermor til David)

Arrangement var ret velbesøgt. Omkring 80 mennesker fik lov at komme ind.

Roger Vincent driller helt sikkert Trevor. Britisk humor er uovertruffen!

Masser af aktivitet i "Cirklen". Bemærk hvor optaget pressen er.

En meget glad arrangør

 

De viste fotos er taget af:

Jens Peter Lund, Aalborg